Bartjes Blog over communicatie, reclame, nieuwe media, social media, advertenties, commercials en alle andere zaken waarover ik iets kwijt wil. Over voetbal, klassieke BMW's en muziek. En als je je ogen en oren open houdt, is dat best veel, heb ik gemerkt.
maandag 16 augustus 2010
Big brother is hearing you
Uit Binnenlands Bestuur: De gemeente Amsterdam heeft op drie locaties in de stad camera’s met geluiddetectie opgehangen. De camera’s zijn bedoeld om signalen van agressie op te vangen, zodat deze de kop in kunnen worden gedrukt voordat ze ontaarden in geweld.
Dat stelt sommige mensen voor een probleem. Onze collega Giovanni bijvoorbeeld, die in Amsterdam zijn Italiaanse vrienden en kennissen vindt die hij in Nieuwegein zo mist. Van vroegere vakanties ken ik de heftige wijze van communiceren van de Italianen. Een gesprek over koetjes en kalfjes klinkt als een hoogoplopende ruzie. Laat staan als zij het over belangrijke onderwerpen hebben en de emozione een partijtje meeblaast. Dan klinkt het als een rel. Als escalerend geweld dat door de gemeente Amsterdam in de kiem moet worden gesmoord,
Ook mijn Noord-Afrikaanse kennissen zijn gewaarschuwd. Een slaapliedje klinkt uit hun mond als lucht die uit de waterkraan ontsnapt nadat er weer druk op de leiding is gezet. Een spervuur van harde g's en struikelende medeklinkers, slechts onderbroken door gierende halen naar adem. Ook daar slaan de geluidsmeters bij de gemeente van uit, wordt er een deëscalatieplan uit de kast getrokken en elk mogelijke onheil effectief de kop ingedrukt.
De afluistercamera's staan er ongemerkt al een jaar en niemand bij de gemeente kan of wil iets vertellen over de resultaten. Tot die tijd: ssssshhhttt in de omgeving Buikslotermeerplein, Stationsplein en Heineken Music Hall. Of beter: sms elkaar als je geen knuppel in je nek wilt krijgen.
Bart Meijer, copywriter Adrenaline Communicatie www.adrenaline.nl
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten